van Vijlen naar top Gulpenerberg

26 januari 2022 - Beekdaelen, Nederland

Vandaag, woensdag 26 januari, een grijze waterkoude dag met een temperatuur net boven het vriespunt. Voor ons geen reden om niet de voor vandaag geplande etappe te gaan wandelen.Voor vertrek drinken we eerst bij Jan thuis het inmiddels gebruikelijke kopje koffie, lekker!
Met auto1 rijden we naar de parkeerplaats bovenop de Gulpenerberg, ons eindpunt voor vandaag! Met auto2 rijden we terug naar Vijlen waar we parkeren in Roth, aan de rand van de wijnvelden van Sint Martinus.

‘Zicht’ vanaf ons vertrekpunt in Vijlen Onderweg in Vijlen

Van hieruit pakken we snel de route weer op en gaan op pad via Wahlwiller, Pieper, Eyserbos naar ons einddoel de top van de Gulpenerberg.

Onderweg naar Wahlwiller Achterkant kerk Wahlwiller Onderweg in Wahlwiller Wijngaard in Wahlwiller Modder, veel modder onderweg naar het gehucht Pieper Onderweg naar het gehucht Pieper Zicht op Eys vanuit het gehucht Pieper

Na een verdiende warme koffiestop en weer een overheerlijk worstenbroodje gaan onze rugzakken weer om en met behulp van de onmisbare wandelstokken ploeteren wij vanuit het gehucht Pieper bergopwaarts richting het mooie Eyserbos.

In het Eyserbos Onderweg naar Gulpen Onderweg naar Gulpen

Na een pittig rondje klimmen en glibberen bereiken wij ook hier het hoogste punt. Na een mooi rondje en een voorzichtige afdaling gaan we verder opweg richting Gulpen. Gelukkig blijven we op de been!

Rest ons nog een pittige klim naar de top van de Gulpenerberg. Daar aankomen staan we opeens voor het immens grote Mariabeeld.

Mariabeelden op de top van de Gulpenerberg

Mariabeelden op de top van de Gulpenerberg
Met een korte blik in het dal zien we de vage contouren van het centrum van Gulpen.

‘Zicht’ op centrum Gulpen vanaf top Gulpenerberg

De koude wind boven op de top doet ons snel besluiten onze auto op te zoeken.

Zeer tevreden terugkijkend op deze mooie wandeldag sluiten wij ook deze dag met een brede glimlach af en keren na het ophalen van de andere auto in Vijlen terug naar Nuth. Jan zorgt weer voor heerlijk warme koffie.