van Orsbach naar Vijlen

17 januari 2022 - Beekdaelen, Nederland

Vandaag zijn we gestart voor een pittige etappe! Om 9.00 uur vertrekken Jan, Hugo en ik met twee auto’s vanuit Nuth. Een auto parkeren we bij de kerk van Vijlen, voor vandaag ons eindpunt. Met de tweede auto rijden we naar Orsbach en parkeren daar ook bij de kerk.

Kerk in Orsbach

Hier pakken we rond 9.45 uur de route van de Dutch Mountain Trial weer op en gaan opweg naar de tweede summit, de Schneeberg. Via een mooi, soms modderig pad, beginnen we aan de redelijk eenvoudige beklimming naar de top.

Onderweg naar de Schneeberg Onderweg naar de Schneeberg

Boven aangekomen geven een paar aan een boom genagelde wandelschoenen aan dat we op het hoogste punt zijn. Dit is midden in het bos, van hieruit dus geen verrassende vergezichten.

Jan op hoogste punt Schneeberg Hoogste punt SchneebergZicht op Vaals
Via een mooie route lopen via het Vaalserkwartier (Aken) naar het beginpunt van de klim naar de top van de Vaalserberg, het drielandenpunt! Even voor de klim nemen we eerst een koffie-pauze met een overheerlijk stuk citroencake erbij. Echt lekker!

Chris onderweg naar top VaalserbergDrielandenpunt op VaalserbergUitkijktoren op de Vaalserberg

Citroencake van Hugo, lekker!

Via een afdaling aan de Belgische kant van de Vaalserberg gaan we over bijna alleen maar modderige paden en drassige weilanden  richting Holtesserbos. Ook hier drinken we weer koffie met een worstenbroodje en boterham. Gesterkt hierdoor vervolgen we na een kwartiertje ons pad.

Modder!!Modderigpad onderweg op VaalserbergOnderweg op de VaalserbergOnderweg door weilandenOnderweg, boomkunst

Onderweg, kruisbeeld

Blauw-wit is de juiste richtingOnderweg in Holtsetterbos

Onderweg in het Holtsetterbos

Door het mooie Vijlenerbos gaan we na enkele kilometers van de route af om uiteindelijk weer bij de kerk in Vijlen, waar onze 2e auto staat, uit te komen. Onze navigatie geeft aan: 18,5km!

Kerk in VijlenKerk in VijlenKerk in Vijlen
Na weer een prachtige wandeldag rijden we terug naar huis waar bij Jan thuis heerlijke erwtensoep en een bijzonder biertje op ons staan te wachten. We verheugen ons erop!

Na afloop: Lekkere erwtensoep bij Jan thuis! Dat smaakte!