van Eijsden naar Maastricht

24 februari 2022 - Beekdaelen, Nederland

Vandaag wordt voor ons een bijzondere dag! Wij, met z’n drieën, ronden vandaag de Trial af met de laatste etappe van Eijsden naar Maastricht!

De weersvoorspelling: in de ochtend droog, ‘s middags regen en veel wind (code geel). We zien wel wat er van komt!
Omdat het pontje in Eijsden tot medio maart uit de vaart is moeten we eigenlijk 6 tot 8 kilometer omlopen. We besluiten dit niet te doen!

Zicht op Eijsden Pontje bij Eijsden

Kasteel Eijsden

We kiezen ervoor om deze keer met de trein (8.29 uur) vanuit Nuth via Sittard, waar Hugo instapt, naar Maastricht te reizen. Daar worden we om 9.00 uur door Arne (schoonzoon van Jan) opgewacht. Hij brengt ons met de auto naar het pontje ‘Bac Cramignon’ maar dan aan de Belgische kant. Vanaf hier starten we om 9.30 uur de laatste etappe over de tevens laatste (8ste)  summit ‘den Observant’ naar het eindpunt

De eerste kilometers leidt een graspad ons direct langs de Maas in de juiste richting. Door het plaatsen van een omheining loopt het pad opeens dood en moeten door de pratsj terug opzoek naar het juiste pad. Na wat glibberen zijn we snel weer opweg!

Langs de Maas CCE1548D-BBA3-432D-AEE8-F1E1DF31F7E7BD7285EA-18E4-4FD0-A357-523C9396FC5A Oversteek bij sluizen Bij de sluizen

Na nog een behoorlijk stuk langs de Maas te hebben gelopen staan we opeens aan de voet van den Observant.

Observant

DB3F7D8E-712E-4D68-BB32-5186384342B7 Beklimming Observant

Wetende wat ons nog te wachten staat besluiten we om bij de eerste geschikte gelegenheid, een bank of boomstam, een koffiestop te maken. Het wordt uiteindelijk een boomstam de even voor de nodige rust zorgt. De koffie smaakt weer heerlijk en ook deze keer ontbreken de overheerlijke worstenbroodjes niet.

Uitzicht vanaf de Observant Beklimming den Observant de Maas de Maas Uitzicht op de Maas vanaf Observant

Tijdens onze klim worden we regelmatig getrakteerd om schitterende vergezichten richting Maas. Op ons pad naar boven is ook een afdaling met springschansen voor mountainbikers aangelegd. Oppassen dus want die kunnen hier met een behoorlijke snelheid naar beneden komen.
Rustig klimmen we verdelen maken nog een paar mooie foto’s. De uitzichten zijn geweldig. Genieten!

Lelietjes van Dalen Lelietje van Dalen

Opeens geeft onze navigatie aan dat wij het steile pad voor ons toch echt omhoog moeten. Zoals voorspeld een heftig traject!

Jan klimt als eerste naar boven. Met behulp van jonge begroeiing, boomwortels en omgevallen bomen weten wij ons uiteindelijk alledrie naar boven te worstelen. Kort daarna worden we nogmaals verrast door nog een fors stijgende klim. Als ervaringsdeskundigen overwinnen we ook deze hindernis.

Grenspaal Trappen naar top Observant Beklimming Observant DB3F7D8E-712E-4D68-BB32-5186384342B7

Via een breed trappenpad komen we uiteindelijk op de top van den Observant (157m). Dit hadden we niet willen missen, een mooie uitdaging! Tevreden genieten we van het mooie uitzicht op Kanne.

Op de top van den Observant Op de top van de Observant

Op de top van de Observant

De wind, zoals voorspeld, komt opzetten en wij beginnen via de brede trap aan de afdaling richting ons volgende doel, de Enci-groeve een mooi stukje natuur dat voor het publiek is opengesteld. Stevig doorstappend bereiken we de groeve en lopen hier dwars doorheen. Een mooie gelegenheid om een paar foto’s te schieten.

Enci groeve Enci groeve Enci groeve Enci groeve Enci groeve Enci groeve Enci groeve

Inmiddels heeft de wind ook hier vrijspel gekregen en met dit duwtje in de rug bereiken we de trappenpartij die ons naar het uitkijk-plateau leiden. Hier alles goed vasthouden en vooral niet omwaaien!

E92338D3-9818-4EA9-B9AB-D034C6609118 Enci groeve Trappen in Enci groeve Enci groeve Enci groeve

Bij het eerstvolgende bankje (uit de wind) maken we de tweede koffiestop en eten hier ook onze boterhammen op. Dat smaakt ons prima, Na een kwartiertje gaan we weer opweg. Via het mooie Fort Sint Pieter dalen we rustig aan af naar Maastricht.

Fort Sint Pieter Fort Sint Pieter Zicht op Maastricht Zicht op Maastricht

Bij Arne en Janneke liggen de vanochtend meegenomen kleding. Hier kleden we ons om omdat we van plan zijn om het voltooien van de Trial in Maastricht te gaan vieren.

Aandenken DMT Herrinneringsspeld plus Boekje DMT

Terugkijkend op weer een schitterende wandeletappe komen we aan op het Onze Lieve Vrouwenplein. In café Challemagne zoeken we een gezellig plekje om na te kaarten over onze belevingen op de Trial. Koffie, wijn en lekkere biertjes vergezeld van een borrelplank met overheerlijk hapjes, doen onze vermoeidheid snel vergeten.

Café Charlemagne Maastricht4C23722D-0911-4A99-A9A4-643A505BA256

Afsluiting in café Charlemagne Maastricht

Na een paar gezellige uurtjes stappen we op en gaan richting station waar de trein naar Sittard en Nuth al op ons wacht.

Station Maastricht 6C7776A3-1DE4-49D7-81F6-DF75B687790C

Conclusie: Een ding is zeker, dit krijgt een vervolg! We verheugen ons er nu al op! Wordt vervolgd!

1. Jan Houben:
    4 maart 2022
    Chris, hartstikke leuk die terugblik. Krijg weer zin om de volgende wandeling op te pakken. Ook met de uitdagingen was het gezellig om deze trail met elkaar te ondernemen. Mooi verhaal👌
  2. Hugo van Waarde:
    4 maart 2022
    Wat goed gedaan Chris. Ik deel de mening van Jan. Op naar de volgende uitdagende trip.